زمان جاری : یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 5:26 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 115
نویسنده پیام
fatemeh1400 آفلاین


ارسال‌ ها41
عضویت28 /11 /1400
علائم سوختن موتور ماشین لباسشویی به صورت تیتر وار :
علائم سوختن موتور ماشین لباسشویی به صورت تیتر وار :

  • نچرخیدن آبکش ماشین لباسشویی

  • مرطوب ماندن لباس ها

  • سر و صدای زیاد و غیر عادی

  • تخلیه نکردن ماشین لباسشویی



نچرخیدن آبکش ماشین لباسشویی
از مهم ترین علائم سوختن موتور ماشین لباسشویی، نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می باشد. زیرا در صورتی که موتور دستگاه خراب باشد، نیروی کافی و لازم برای به گردش در آوردن آبکش فراهم نمی شود و در نتیجه آبکش دستگاه نمی چرخد. البته در این صورت دو حالت کلی ممکن است اتفاق بیوفتد، اول این که ممکن است اصلا آب وارد دستگاه نشده باشد و سپس آبکش نچرخد و یا این که آب وارد دستگاه شود ولی آبکش نمی چرخد که در این صورت لباس ها به درستی شسته نمی شوند و لباس ها کاملا خیس باقی می مانند.

مرطوب ماندن لباس ها
از مهم ترین علائم سوختن موتور، خشک نشدن لباس ها یا مرطوب ماندن لباس ها می باشد. به عبارتی لباس ها به وسیله ی چرخش سریعی که در پایان چرخه ی شستشو انجام می شود، باعث می شوند تا لباس ها کاملا خشک شوند. اما در صورتی که این چرخش سریع، انجام نشود، هنگامی که شما درب ماشین لباسشویی را باز می کنید، می بینید که لباس ها کاملا خیس هستند و یا هنوز غرق در آب هستند، همه ی این موارد نشان دهنده ی فرسودگی موتور می باشند، که باعث می شود تا موتور به سرعت مورد نیاز برای چرخش سریع نرسد و و یا چرخش سریع برای دستگاه دشوار باشد، اغلب این مشکل بخاطر تمام شدن زغال موتور ایجاد می شود. در بعضی دستگاهها به جای زغال از یک جفت آهنربا استفاده می کنند، تا به وسیله ی آن آبکش روان تر به حرکت در بیاید. شکستگی و خرابی این آهنربا ها می تواند باعث عدم کار کردن صحیح موتور شود.

سر و صدای زیاد و غیر عادی
وقتی که آبکش دستگاه سریع تر بچرخد، سر و صدای بیشتری را تولید می کند و همین سر و صدای زیاد بسیار آزار دهنده است و باعث مزاحمت می شود. همچنین اگر لباس های سنگینی مثل حوله، پتو، یا پارچه های سنگین را در ماشین لباسشویی قرار داده باشید، این سر و صدا خیلی بیشتر می شود. اما سر و صدای خیلی بلند و غیر متعارف می تواند نشان دهنده ی وجود یک مشکلی در شفت و بلبرینگ موتور وجود داشته باشد، بنابراین باید آبکش ماشین لباسشویی را بدون این که لباسی در دستگاه قرار دهید با دست بچرخانید، اگر احساس کردید که آبکش به راحتی نمی چرخد و چیزی مانع از چرخیدن آن می شود، بنابراین متوجه می شوید که مشکلی در شفت و بلربینگ وجود دارد که نیاز مند تعمیر و یا تعویض می باشد.
همچنین در صورتی که اشکالی در موتور دستگاه وجود داشته باشد، هنگامی که موتور دستگاه شروع به کار می کند، صدایی مانند وز وز به گوش می رسد، که این صدا، می تواند نشان دهنده ی خرابی موتور باشد. همچنین در این صورت، ممکن است علاوه بر وجود صدا، وجود بوی سوختگی نیز به مشام برسد.

تخلیه نکردن ماشین لباسشویی
در صورتی که موتور ماشین لباسشویی خراب باشد، دستگاه به دور تند نمی رود و در نتیجه مرحله ی بعدی که در واقع همان مرحله ی تخلیه می باشد انجام نمی شود، در نتیجه مقدار زیادی آب در دیگ دستگاه انباشته می شود. پس یکی دیگر از علائم خرابی موتور دستگاه، می توان به تخلیه نکردن ماشین لباسشویی اشاره کرد.

نحوه ی تعویض موتور ماشین لباسشویی
برای تعویض موتور ماشین لباسشویی، شما باید ابتدا دو شاخه ی برق دستگاه را از پریز برق جدا کنید. برای این که به موتور دسترسی پیدا کنید، باید دستگاه را برگردانید تا بتوانید به پشت دستگاه دسترسی پیدا کنید، حال باید پیچ های قاب پشت دستگاه را باز کنید و قاب را جدا کنید. حالا شما می توانید به راحتی موتور را مشاهده کنید. موتور توسط ۴ تا پیچ بسته شده است، بنابراین اگر می خواهید موتور را جدا کنید، باید پیچ ها را به وسیله ی پیچ گوشتی باز کنید. چند سیم وجود دارند که به موتور وصل شده اند، بنابراین باید سیم ها را جدا کنید تا موتور به راحتی جدا شود. برای جدا کردن این سیم ها باید ابتدا سوکت فلزی را بکشید تا جدا شوند، بنابراین نباید خود سیم ها را بکشید. همچنین باید تسمه ی وصل شده به موتور را نیز جدا کنید تا بتوانید موتور را خارج کنید.
وقتی موتور قدیمی را خارج کردید، حال باید موتور جدید را جایگزین کنید. برای جایگزینی موتور جدید باید تمام مراحل قبل را به صورت معکوس انجام دهید. یعنی موتور را در جای خود قرار دهید و و سپس تمام اتصالات و سیم های مربوطه را دوباره وصل کنید. هنگام وصل کردن سیم ها، حواستان باید بسیار جمع باشد، زیرا در صورت عدم توجه کافی و ایمنی نبودن وضعیت موتور، خطر برق گرفتگی وجود دارد. سپس باید تسمه را نیز وصل کنید و در نهایت، پیچ و مهره ها را نیز با استفاده از آچار و بست های موجود محکم ببندید. سپس باید برای تست، ماشین لباسشویی را به برق وصل کنید و دستگاه را روشن کنید تا ببینید که آیا مشکل بر طرف شده یا نه !

اهمیت تعویض موتور ماشین لباسشویی
شاید هنگامی که دستگاه شما از کار بیوفتد و این خرابی بخاطر سوختن موتور اتفاق افتاده باشد، لازم نیست که به فکر خرید یک ماشین لباسشویی جدید باشید، بلکه شما می توانید با هزینه ای بسیار کم تر، موتور ماشین لباسشویی خود را عوض کنید و برای سالیان سال از دستگاهتان استفاده کنید و دیگر لازم نیست که در چنین وضعیت اقتصادی ای، دغدغه ی خرید یک ماشین لباسشویی جدید را داشته باشید. همچنین از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، این است که برای جلوگیری از خراب شدن موتور، بهتر است که هر سال، دستگاه شما توسط تکنسین متخصص سرویس شود تا باعث جلوگیری از خراب شدن دستگاه و افزایش طول عمر دستگاه شوید.


نکات تکمیلی
در صورت مشاده ی علائمی که در این مقاله اشاره کردیم، شما باید سریعا دستگاه را از برق بکشید و مطمئن شوید که دستگاه خاموش شده است. سپس در صورتی که خودتان مهارت کافی در زمینه ی تعمیرات دستگاه را دارید، که باید آن را تعمیر کنید، اگرنه که باید هرچه سریع تر با یک مرکز تعمیرات ماشین لباسشویی تماس بگیرید تا مشکل دستگاه شما را بر طرف کند.
در صورتی که فکر می کنید مهارت کافی در زمینه ی تعمیرات ماشین لباسشویی و تعویض موتور دستگاه را ندارید و قادر به انجام چنین کاری نیستید، و برای کار با وسایل برقی و تعمیر آن ها فاقد صلاحیت هستید، توصیه می کنیم که به هیچ وجه اقدام به تعمیر دستگاه نکنید و تعمیرات ماشین لباسشویی خود را به تکنسین های متخصص در این زمینه بسپارید. همچنین به یاد داشته باشید که هزینه ی تعویض یک موتور جدید برای ماشین لباسشوییتان، بسیار کمتر از خرید یک دستگاه جدید می باشد.
همچنین لازم به ذکر است که مطالب موجود در این مقاله، یک راهنمایی کلی و عمومی در جهت شناخت علائم و نشانه های سوختن موتور ماشین لباسشویی و نحوه ی تعویض موتور ماشین لباسشویی می باشد و این اطلاعات به صورت یک مشاوره ی حرفه ای نمی باشد. همچنین مطالب این صفحه ممکن است بدون اطلاع قبلی اصلاح شود. بنابراین ما هیچ گونه مسئولیتی در قبال خطراتی که ممکن است شما و دستگاهتان را تهدید کند نداریم و تمامی خسارات و هزینه و زیان های ناشی از تعمیر اشتباه نیز به عهده خود شما می باشد. بنابراین توصیه می کند که در صورت مشکل از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.


مطلبی که مطالعه کردید از مجموعه مقالات آموزشی سایت دیبا پشتیبان ایرانیان بوده است ، در صورت تمایل می توانید این مقاله را به طور کامل از طریق لینک زیر مطالعه کنید :


https://www.dibaposhtiban.ir/causes-of-washing-machine-motor-burning/

همچنین اگر در خصوص تعمیر ماشین لباسشویی به مشاوره ی تخصصی و یا تعمیرکار ماشین لباسشویی نیاز دارید می توانید با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی دیبا پشتیبان ایرانیان در تماس باشید .


پنجشنبه 11 خرداد 1402 - 12:05
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش







برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :